MASO JAKO SYMBOL SPOLEČENSKÉHO POSTAVENÍ / MEAT AS A SYMBOL OF SOCIAL STATUS

English below ↓

Řekni mi, jestli jíš maso a já ti řeknu, z jaké společenské vrstvy jsi. Podle nového psychologického výzkumu je hlavním motivem konzumace masa zcela něco jiného, než by člověk předpokládal. Nejedná se totiž o jeho chuť či jeho obsah, ale o sociální postavení ve společnosti.

Podvědomě lidé maso konzumují ze zcela jiného důvodu, než si sami myslí. Chuť, hlad či výživová hodnota zas tak velkou roli nehrají.  Důvod je evolučního původu a provází nás celá staletí. Dříve bylo maso vzácné a velmi drahé. Dovolit si ho jen tak někdo nemohl. Ti, kteří ho konzumovali, byli silní a mocní. Stalo se proto pokrmem zámožných lidí z vyšších vrstev společnosti.

V moderní společnosti je nyní maso dostupné jakékoli sociální vrstvě, a to kvůli jeho umělému vytváření ve velkochovech, kde jsou ‘ hospodářská‘ zvířata násilně a opakovaně oplodňována. Ročně jich je po celém světě takto ‘ vyrobeno‘ přes 70 miliard. Ze zvířat tak byly udělány pouhé stroje, které mají lidstvo nasytit. Není se tedy čemu divit, že je nyní maso levnější než zelenina.

To však nic nemění na skutečnosti, že v moderní společnosti stále existují rozdíly v sociálním postavení. Ti, kteří mají toto postavení nižší, se chtějí přiblížit vyšším společenským kruhům právě konzumací masa. Vyjadřují tím svou nespokojenost se svým sociálním postavením, i přesto, že lidé z vyšší vrstvy společnosti se v dnešní době začínají ubírat směrem zcela opačným.

Paradoxem se tak v dnešní moderní společnosti stává, že lidé s nižším společenským postavením ve skutečnosti spotřebují více masa než lidé z horní části společenského žebříčku. Lidé z vyšší společenské třídy se naopak začínají zajímat o stravu rostlinnou a spousta z nich přechází rovnou na veganství, a to především kvůli svému zdraví a negativnímu dopadu konzumace masa na životní prostředí.

Podle Eugena Chana z Monash Business School a Nataliny Zlatevské z University of Technology Sydney (UTS), všichni lidé instinkitvně spojují maso se sociálně-ekonomickým postavením (https://www.uts.edu.au/about/uts-business-school/marketing/news/beefing-link-between-meat-and-social-status).

Jejich  experiment, ve kterém bylo dobrovolníkům změněno jejich subjektivně vnímané společenské postavení, je toho jasným důkazem. Se změnou společenského postavení se automaticky změnila i jejich chuť na maso. Ti, kteří byli v experimentu postaveni nejníže a zároveň byli se svým postavením nespokojeni, upřednostňovali masitou stravu před rostlinnou.

Každý konzument masa tak v podstatě dává svému okolí najevo, že je nižšího sociálního postavení, a že ho tato situace velmi rmoutí a chtěl by ji změnit.  Jeho míra nespokojenosti a frustrace se promítá do jeho každodenního jídelníčku v podobě masitých porcí, které za den zkonzumuje.

Než si dá člověk maso, měl by se proto nejdříve zamyslet nad tím, jestli by nebylo lepší spokojit se se svým momentálním sociálním postavením, nebo udělat patřičné kroky k jeho změně. Jelikož snažit se konzumací masa aspoň na pár minut přiblížit něčemu, co je v tuto chvíli naprosto nedosažitelné, nemá žádný smysl. K lepšímu sociálnímu postavení se ještě nikdo nikdy neprojedl.

Pokud nevíte, jak začít maso ze svého života postupně odstraňovat, doporučuji vám přečíst si eBook Průvodce vaším životem bez masa, ve kterém najdete měsíční plán, jak se zbavit masa den po dni.

Druhou možností je pak nejen přestat konzumovat maso, ale i veškeré ostatní živočišné produkty a stát se veganem. Tento způsob přiblížení se vyššímu sociálnímu postavení je ještě mnohem výhodnější, jelikož ti, kdo tak učiní, budou o krok napřed a budou ve společnosti ztotožňováni s uvědomělou vyšší společenskou vrstvou, která se každým dnem rozrůstá.

 

Tell me if you eat meat and I’ll tell you what social class you are from. According to new psychological research, the main motive for meat consumption is something completely different from what one would expect. It is not about its taste or its content, but about a social position in society.

Subconsciously, people consume meat for a completely different reason than they think. Taste, hunger or nutritional value do not play such a big role. The reason is of evolutionary origin and has been with us for centuries. Previously, meat was rare and very expensive. Most people couldn’t afford it. Those who consumed it were strong and powerful. It has therefore become the food of wealthy people from higher levels of society.

In modern society, meat is now available to any social class due to its artificial creation in large-scale farming where ‘farm‘ animals are forcibly and repeatedly fertilized. Over 70 billion of them are produced in this way every year. The animals are like machines which purpose is just to feed mankind. No wonder that meat is now cheaper than vegetables.

However, this does not change the fact that there are still differences in social status in modern society. Those who are in a lower position want to approach higher social circles by eating meat. By meat consumption they express their dissatisfaction with their social status, despite the fact that people from the upper levels of society are now starting to move in the opposite direction.

The paradox in modern society today is that people with a lower social status actually consume more meat than people from the top of the social ladder. On the contrary, people in the upper social class are becoming interested in plant-based food, and many of them go straight to veganism, mainly because of their health and the negative impact of meat consumption on the environment.

According to Eugene Chan from Monash Business School and Natalina Zlatevska from the University of Technology Sydney (UTS), all people instinctively associate meat with socio-economic status (https://www.uts.edu.au/about/uts-business-school/marketing/news/beefing-link-between-meat-and-social-status).

Their experiment in which volunteers have changed their subjectively perceived social status is a clear proof of this. As their social status changed, their appetite for meat also automatically changed. Those who were in the lowest social status in the experiment and were dissatisfied with their position, favored a meat diet rather than a vegetable diet.

In essence, every meat consumer shows to his surroundings that he is in a lower social position and that this situation makes him very sad and would like to change it. His degree of dissatisfaction and frustration translates into his daily diet in the form of fleshy portions which he consumes during a day.

Before eating meat, one should first consider whether it would be better to settle for your current social status or take appropriate steps to change it. Since trying to approach something that is completely unreachable at the moment by eating meat for at least a few minutes, there is no point. No one has ever made a better social position by eating.

The second option is not only to stop eating meat, but also all other animal products and become vegan. This way of approaching a higher social status is even more advantageous, as those who do so will be one step ahead and will be identified in society with a conscious higher social class that is growing every day.

 

 

She hopes to inspire people to apply critical thinking to their views of life and the world. She encourages human beings to raise their awareness by asking questions about how their actions impact the world at large. / Jejím záměrem je podněcovat ke kritickému myšlení a nahlížení na svět. Snaží se dodat lidem odvahu klást si otázky a povzbuzovat je k uvědomování si svých činů, i jejich následného dopadu na okolní svět. Je autorkou eBooku PRŮVODCE VAŠÍM ŽIVOTEM BEZ MASA.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.